Infiltraties

De meest voorkomende pijnklachten waarvoor behandelingen/infiltraties in de pijnkliniek uitgevoerd worden zijn klachten t.h.v. de lage rug en de nek. Ook voor andere pijnklachten zoals aangezichtspijn, Südeck,… kan u in de pijnkliniek terecht.

Anatomie

De wervelkolom bestaat uit 24 wervels (7 cervicale, 12 thoracale en 5 lumbale wervels) met daar onder het heiligbeen. Tussen elke wervel bevindt zich vooraan een tussenwervelschijf. Achteraan worden de wervels aan elkaar verbonden door facetgewrichten links en rechts. Centraal in de wervelkolom ligt het ruggenmerg. Vanuit het ruggenmerg vertrekken zenuwbanen naar verschillende gebieden in het lichaam.

Door slijtage van de wervelkolom kan na verloop van tijd pijn ontstaan. Meestal ontstaat dit door artrose van de facetgewrichten, druk op of irritatie van één van de zenuwen. Afhankelijk van welke zenuw geïrriteerd is, zal de pijn uitstralen naar een bepaald deel van het lichaam, bijvoorbeeld via de achterzijde van het been naar de enkel.

Behandeling

In vele gevallen (maar zeker niet in alle gevallen) kan men dergelijke pijnklachten d.m.v. infiltraties verminderen.

Een infiltratie is een techniek waarbij een naald tot vlakbij een pijnuitlokkende structuur gebracht wordt. Na de correcte positionering van de naald wordt medicatie geïnjecteerd die een pijnstillend effect kan hebben of wordt er warmte aangebracht t.h.v. de naaldtip die het pijngevoel zal beïnvloeden.

Er bestaan dus afhankelijk van de pijnklachten die de patiënt vertoont verschillende mogelijke infiltraties en dikwijls moeten infiltraties ook gecombineerd uitgevoerd worden. Afhankelijk van het soort infiltratie dienen die in de praktijk dan wel in het ziekenhuis uitgevoerd te worden. Dit wordt steeds op voorhand met de patiënt besproken.